Fattigdomskrisen: Här tar det mesta slut – varje dag
Matmissionen har växt med nya butiker i Stockholm, men behovet av billiga matvaror har ökat ännu snabbare.
– Det liknar ingenting vi sett tidigare. Vi har den snabbaste ökningen sedan vi startade för sju år sedan, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen.
Tre nya butiker under 2022
Det är Stockholms stadsmission som driver Matmissionens butiker i Hägersten, Jakobsbergs Centrum, Hallunda Centrum, Handen och Kista Centrum. Tre av dem är nyöppnade under 2022. Liknande butiker finns även i Malmö och i Göteborg, i annan regi.
Matmissionens butiker erbjuder fantastiska priser. Principen är att inget kostar mer än en tredjedel av det normala priset i livsmedelsbutiker.
Måste hålla fast vid låg inkomstgräns
För att utnyttja Matmissionens låga priser måste man vara medlem (annars får man betala ordinarie pris) och det kan man bara bli om man har en inkomst som inte överskrider garantinivån inom sjuk- och aktivitetsersättning. Under 2022 har inkomstgränsen därför varit 11 190 kronor per månad, 2023 blir gränsen 12 162 kronor per månad.
– Vi märker nu att fler människor än någonsin tidigare hör av sig. Många vet att de ligger över inkomstgränsen, men har svårt att få ekonomin att gå ihop. Vi måste ändå hålla fast vid inkomstgränsen eftersom efterfrågan är så stor, säger Johan Rindevall.
Ytterst få färskvaror är kvar vid stängningsdags
Matmissionens butiker i Stockholm har just nu cirka 14 000 medlemmar. Tack vare en mobilapp som lanserades under pandemin har man kunnat strömlinjeforma verksamheten, och har god koll på utvecklingen.
Till exempel vet man att snittköpet under 2022 låg på 125 kronor. De flesta medlemmarna handlar mer än en gång per vecka. Cirka 70 procent av det som finns i butiken omsätts varje dag. När butiken stänger 17.30 finns ytterst få färskvaror kvar.
– Jag kommer från vanliga handeln, och har aldrig mött en mer engagerad kundgrupp. De ser detta som sin egen butik. Vi har många utmaningar, men får många lösningar från kunderna. Det är jättehärligt med all positiv feedback.
– Det absolut viktigaste för kunderna är att vi gör allt så rättvist som möjligt, eftersom efterfrågan alltid är större än utbudet i butiken.
Behöver ökade donationer
En av Matmissionens utmaningar är att öka donationerna till butikerna. Utbudet bygger nämligen helt på donationer från livsmedelskedjornas centrallager och webbutiker.
– Vi har ett 40-tal olika leverantörer. Livsmedelskedjorna är bra på färskvaror, medan andra kan vara bra på kaffe. Det är meningsfulla bidrag allt ihop. Ibland har vi exklusiva varor, till exempel fick vi allt som blev över efter en korvmässa.
– Jag är glad att det kan vara konkurrensneutralt, och att vi kan ha varor från Ica, Lidl, Hemköp och Coop bredvid varandra, säger Johan Rindevall.
– De flesta av våra kunder vill köpa animaliskt protein och olja. Båda delar har vi, men inte alltid så mycket som kunderna skulle önska.
Ökad anspänning hos kunderna
Efter ett år med tuff inflation och krympande köpkraft känner Johan Rindevall att det finns en ökad anspänning hos kunderna.
– De flesta har tvingats välja bort väldigt mycket. Vi märker att man följer priserna ännu mer noga, och det finns en större uppgivenhet om man inte hittar det man söker hos oss, för då har man inte råd alls.
Många fler har låg ekonomisk standard
Enligt Folkhälsomyndigheten har 14 procent av Sveriges befolkning låg ekonomisk standard, men långtifrån alla har möjlighet att bli medlem hos Matmissionen.