/ Ann-Kristin Sandberg

Ann-Kristin Sandberg

”Alla rutiner jag kämpat för går i kras”

”Alla rutiner jag kämpat för går i kras”

De som redan före coronakrisen hade det svårt, har nu fått det ännu svårare. – Stöd som man tidigare fått från skola, arbetsplatser, BUP eller i form av korttidsboende, boendestöd, assistans, föräldragrupp, praktikplats med mera kan falla bort från en dag till en annan. Ofta med katastrofala konsekvenser för de som drabbats, säger Attentions ordförande Anki Sandberg.

Kraftsamling för bättre stöd vid NPF: ”Vi gör allt vi kan”

Kraftsamling för bättre stöd vid NPF: ”Vi gör allt vi kan”

I april är det åter dags för Riksförbundet Attention att anordna konferensen NPF-forum. Då samlas föräldrar, forskare och experter för att diskutera hur man kan hjälpa barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. – Det är synd att vi inte kommit längre, men vi gör allt vi kan för att driva på, säger Ann-Kristin Sandberg, Attentions ordförande.

Nya praktiska stöd blir viktigast på NPF forum

Nya praktiska stöd blir viktigast på NPF forum

Stöd och anpassningar i vardagen står i fokus när Riksförbundet Attention i maj anordnar den stora konferensen och mässan NPF forum i Kista. – Nu måste vi få mycket mer praktisk handling när det gäller stöd, hjälpmedel och coachning både i skola och arbetsliv, säger Ann-Kristin Sandberg, ordförande för Attention.

Tvångsvård nytt hot för tusentals barn med funktionsnedsättning

Tvångsvård nytt hot för tusentals barn med funktionsnedsättning

En statlig utredning öppnar dörren för tvångsvård av tusentals barn med funktionsnedsättningar som autism, Aspergers syndrom, ADHD eller Tourettes syndrom. Det varnar Anne Lönermark, Autism- och Aspergerförbundet, och Anki Sandberg, Riksförbundet Attention, för.

Ny rapport om elever med ADHD ”en larmklocka”

Ny rapport om elever med ADHD ”en larmklocka”

Elevers behov kartläggs inte. Resurser saknas. Ansvaret är otydligt.
Skolinspektionen presenterar idag en ny kritisk granskning av situationen för elever med ADHD.