Home / LSS-skolan - Page 2

LSS-skolan

Nyheter

Övergripande om rättigheterna i funktionsrätts-konventionen

AVSNITT 3. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 5-11, som tar upp övergripande frågor som är viktiga för förverkligandet av alla rättigheter.

Nyheter

Grundläggande principer i funktionsrätts-konventionen

AVSNITT 2. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning består av ett förord och 50 artiklar. Här går Harald Strand igenom konventionens artiklar 1–4, som beskriver de grundläggande principerna.

Nyheter

Funktionsrätts-konventionen – en orientering

AVSNITT 1. Efter att ha avslutat LSS-skolan inleder Harald Strand nu en ny utbildning här på HejaOlika. Denna gång om FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.

Nyheter

LSS-skolan Lektion 18: Samverkan i LSS

LSS innehåller en viktig bestämmelse som är både ovanlig och okänd. Lagen ger intresseorganisationer rätt att samverka med kommunen. Harald Strand förklarar hur i lektion 18 av LSS-skolan.

Nyheter

LSS-skolan lektion 17: Hur ska lagen tolkas?

Utgångspunkten med LSS-skolan här på HejaOlika är att visa att lagen inte alls är otydlig! För att förstå lagens mål måste man dock gå tillbaka till LSS-propositionen.

Nyheter

LSS-skolan lektion 16: Allmänna principer

Lektion 16 av LSS-skolan handlar om de allmänna principerna i funktionshinderspolitiken. Hur klarar Sverige av att leva upp till sådana principer som rätten till fri rörlighet, utbildning, arbete och hälsa?

Nyheter

LSS-skolan lektion 15: Delaktighet

Delaktighet beskrivs i LSS som möjligheten att utifrån egna önskemål och behov vara delaktig i samhället. Med allt vad det innebär – från att rösta, vara aktiv i föreningar, gå på bio, få begriplig samhällsinformation till att slippa få sin bostad gömd bakom ett plank.

Nyheter

LSS-skolan lektion 14: Kontinuitet

En grundbult i LSS är principen om kontinuitet, för att den enskilde ska känna trygghet i stödet. Men både kommuner och Försäkringskassan misshandlar principen genom att göra ständiga omprövningar, trots att behoven ofta inte har förändrats.

LSS-skolan

LSS-skolan lektion 13: Självbestämmande

Hur ska jag utöva mitt självbestämmande, när jag är beroende av andra för att vardagen ska fungera? Hur påverkar jag utformning av olika insatser i LSS som bostad med särskild service, daglig verksamhet och korttidsvistelse? Om detta handlar LSS-skolans lektion 13.