HFD: Anordnare måste veta allt om den enskildes assistans

Högsta förvaltningsdomstolen avgjorde den 28 februari 2025 ytterligare två fall av återkrav av assistansersättning.
”Anordnare förutsätts ha insikt i den försäkrades förhållanden”
I domarna slår HFD fast att Försäkringskassan får återkräva ersättningen från assistansbolag, även om bolaget inte har varit medveten om felaktigheten. Det krävs inte heller att bolaget ska ha agerat oaktsamt.
Domarna säger bland annat:
[Artikeln fortsätter efter rosa rutan med länkar.]
Fler artiklar om Högsta förvaltningsdomstolens beslut om återkrav av assistansersättning 2025:
- Återkrav efter HFD-domar 2025: Regler, risker och skydd (4 april 2025)
- ”Just nu kan alla få återkrav, även om man gjort allt rätt” (31 mars 2025)
- Akut läge inom assistans – politiker vill stoppa återkrav (30 mars 2025)
- HFD: Anordnare måste ha koll på hur assistansen bedrivs (28 februari 2025)
- Kommentar: Återkrav minimeras, men HFD-dom skapar ny oro (20 februari 2025)
- HFD sänker återkrav på assistansbolag från 1,7 mkr till 100 000 (14 februari 2025)
- Försäkringskassans återkrav: Så funkar det. Vad kan du göra? (Guide från 2024, uppdaterad februari 2025)
- Uppgiftsskyldighet, som assistansanordnare i egenskap av arbetsgivare för en personlig assistent har i förhållande till Försäkringskassan, innebär att det är anordnaren, som genom den undertecknade tidsredovisningen, är den som lämnar uppgifterna och som ansvarar för att dessa är korrekta.
- Detta gäller även i fråga om de uppgifter som härrör från de av anordnaren anställda assistenterna. En assistansanordnare förutsätts ha insikt i den försäkrades förhållanden och vetskap om hur assistansen bedrivs och när den lämnas.
HFD har avgjort tre olika återkrav
Det var nedanstående fall som avgjordes av HFD den 28 februari.
Er Assistans i Mellansverige AB
Fallet gäller en person som enligt ett beslut inte tillhörde personkretsen i LSS. ”Då den försäkrade enligt ett lagakraftvunnet beslut inte haft rätt till assistansersättning har den ersättning som betalats ut för den aktuella perioden utgått felaktigt. Genom att i tidsredovisningarna ange att assistans har utförts hade bolaget lämnat oriktiga uppgifter och orsakat att assistansersättning lämnats felaktigt. Bolaget var därmed återbetalningsskyldigt för den ersättning som lämnats under den aktuella perioden,” skriver HFD i mål nummer 5394-23.
Humana Assistans AB
Fallet gäller en person som inte haft med sig sina assistenter under den tid som han varit på sitt arbete. ”Ersättning som betalats ut för denna tid bedömdes därmed felaktig. De tidsredovisningar som bolaget lämnat in till Försäkringskassan omfattade tid då personlig assistans inte har utförts. Bolaget hade alltså lämnat oriktiga uppgifter och därigenom orsakat att assistansersättning lämnats felaktigt. Således var bolaget även i detta fall återbetalningsskyldigt för den ersättning som lämnats under den aktuella perioden”, skriver HFD i mål nummer 3513-23.
Högsta förvaltningsdomstolen har tagit upp tre olika fall, för att avgöra om Försäkringskassan har haft rätt att återkrav assistansersättning från tre olika bolag.
Det första fallet, ett återkrav mot Nordica Assistans, avgjordes tidigare under februari.

Text av Valter Bengtsson
Chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen HejaOlika och papperstidningen Föräldrakraft, sedan starten 2006.