Tyst kris i anpassade grundskolan: Hög frånvaro ökar utanförskap
Skolverket har publicerat en rapport om hög frånvaro i skolan….
Skolverket har publicerat en rapport om hög frånvaro i skolan….
En dag i femman tog det bara stopp. Tolvåriga Tova…
Kan föräldrar få omvårdnadsbidrag för barn som är hemmasittare? –…
Riksförbundet Attention har kartlagt hur elever med NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättning,…
När ett barn inte kan vara i skolan går det…
Nästan alla föräldrar till barn med NPF oroar sig för…
Skolstarten skapar stor oro för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som…
Att lärare behöver mer kunskap om neuropsykiatriska svårigheter hos elever har varit känt länge. Nu vill regeringen ändra kraven i lärarutbildningen, så att kompetensen förbättras. – Vi är oerhört glada att regeringen tar itu med de allvarliga bristerna, säger Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.
”Det gör mycket att en lärare bara frågar hur man mår eller säger att du får komma och berätta om det är något. Om skolan verkligen hade lyssnat på mig och tagit mig på allvar så tror jag inte att det behövt bli så här.”
För Ida och Elin började svårigheterna med att vara i skolan redan i mellanstadiet, för Stina och Anna började det i högstadiet. Här är deras berättelser om vad som hände och hur det hade kunnat förhindras.
Vår dotter har uttryckt, ända sedan hon började i skolan, att hon inte förstått vad hon gör där. Hon är född sent på året, är ett huvud kortare än de övriga i klassen och fick diabetes i årskurs tre, vilket har tagits upp som orsaker till att hon hamnat mer och mer efter i undervisningen. Med åren har hon inte klarat av att nå alla mål. Det sociala samspelet har också blivit en allt större utmaning.
Vi använder cookies på denna webbplats. Läs mer i vår data- och integritetspolicy.