Annons
Annons

Senaste nytt

  • ”En förkämpe för alla som har dyslexi”

    Prins Carl Philip engagerar sig ännu mer i dyslexifrågor, nu genom att bli beskyddare för Dyslexiförbundet FMLS.
    – Han har själv rest sig upp efter att ha blivit nergjord offentligt, säger förbundets ordförande Bengt-Erik Johansson.

  • Misslyckad praktiksatsning enda hoppet för jobben?

    Regeringens utlovade jobbsatsningar för personer med funktionsnedsättningar dröjer.
    Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) vill inte säga något konkret om satsningarna. Enda hoppet tycks vara att ett misslyckat statligt praktikprogram ska få upp farten.

  • Besviken över DO-beslut: ”Lagen är värdelös”

    Lars-Göran Wadén är djup besviken. Han fick nobben av DO, trots att myndigheten i princip höll med om att han diskriminerats.
    – Alla dessa undantag gör att nya lagen i de flesta fall är värdelös, säger han.

  • Upprop ska rädda hotade skolupprustningar

    Astma- och Allergiförbundet befarar att den statliga storsatsningen på upprustning av skollokaler är hotad. Därför startar man nu ett upprop för att rädda ”skolmiljarden”.
    – Jag är väldigt oroad, säger Maritha Sedvallson.

  • Julmarknad anmäls för diskriminering

    Inför ett besök på Hovstallets julmarknad i Stockholm fick några medlemmar i JAG svaret att endast assistenter till personer som ”har förmågan att uppskatta marknaden” skulle få gratis inträde. Nu har händelsen anmälts till DO och polisen för diskriminering.

  • Bussbolaget lovade bättring – då är DO nöjd

    Bussbolaget lovade bättring – och slapp att dras inför domstol av DO, Diskrimineringsombudsmannen.
    När den nya diskrimineringslagen började gälla 1 januari 2015 slog Lars-Göran Wadén direkt till med en anmälan mot X-trafik i Gävle.

  • Kändismodellen Madeline inspirerar i Sverige

    Hon är bara 19 år men är redan en stor inspiration för många, som den första internationella modellen med Downs syndrom. Madeline Stuart har pressat sig in i den tuffa modevärlden, har en halv miljon följare på sociala medier och njuter av uppmärksamheten – nu är hon i Stockholm för att bland annat dela ut pris på FUB:s gala ”Störd och stolt”.