Annons
Annons

Senaste nytt

  • Mer tid att stödja boende när läkemedlen signeras i appen

    100 miljoner signeringar av ordinerade läkemedel görs varje år i Sverige, fram till nu till största delen manuellt med papper och penna. Företaget Appva visar på MVT 2015 hur man kan göra denna pappersrutin digital och på många sätt få bättre koll på medicinering och annat.

  • Satsning i Helsingborg kan bli genombrott för Bestic

    Helsingborgs stad satsar på tekniska äthjälpmedel. För många boende inom vård och omsorg kan det betyda en större självständighet, när de slipper bli matade och själva kan styra i vilken takt de vill få sin mat. För det unga företaget Bestic kan det betyda ett genombrott.

  • Stopp för förskottsbetalning är största hotet

    Vårdföretagarna är djupt oroade över flera försämringar som slår hårt mot ekonomin för företagen.
    – Nu handlar det om att överleva och spara, spara, spara, säger Fredric Käll, vd för Vivida.

  • Beslutskaos hos både Försäkringskassan och domstolarna

    Det är allvarlig oreda på besluten hos Försäkringskassan och i förvaltningsdomstolarna.
    Var man bor och när man är född avgör om man får rätt, enligt en undersökning som gjorts av Inspektionen för socialförsäkringen (ISF).

  • Flexjobb – så kan det fungera

    Danmarks flexjobb har lett till en kraftig minskning av förtidspensionering – så här kan det fungera i Sverige 1. Flexjobb…

  • Tummen upp för nya tidningen!

    Premiärnumret av Dagens Omsorg väckte viss uppmärksamhet i Almedalen. Lanseringen ägde rum samtidigt som politikerveckan drog igång. Och nykomlingen var mycket uppskattad på gator och torg och i pauserna mellan debatter och mingel.

  • ”Vi måste bli bättre på att visa vinsterna”

    ’- Vi ska jobba mer med samhällsekonomiska analyser av nya hjälpmedel.
    Det lovade Ola Balke, utredare på Myndigheten för delaktighet, när han föreläste för besökarna på Fokus Hjälpmedel i Västerås.

  • Osäker framtid för Normaldemokraterna

    Normaldemokraterna lyckades inte vinna något mandat i kommunvalet i Göteborg. Partiledaren Anders Westgerd är ändå inte missnöjd. Han menar att man lyckades bra med att lyfta upp funktionshindersfrågor.