Anna Ekström. Foto: Kristian Pohl.

Stigmatiseringen ska bort – särvux blir en del av komvux

Den 1 juli blir särvux, särskild utbildning för vuxna, en del av komvux. – Vi behöver stärka utbildningen för att vuxna med intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Ljungskile folkhögskola. Foto: Annelie Karlsson|Ljungskile folkhögskola

Folkhögskola – bästa vägen för vidare studier?

För unga vuxna som gått i särskolan finns inte så många möjligheter till vidare studier. På folkhögskola går det dock utmärkt att studera, både för den som saknar betyg och den som har betyg från gymnasiet eller gymnasiesärskolan.

Fredrik Malmberg. Foto: Linnea Bengtsson.

Lagen ska skydda elevers rätt till stöd – skärp uppföljningen nu

DEBATTARTIKEL. Alla barn och elever har rätt att nå målen. Vi uppmanar därför alla skolhuvudmän att efterleva den skollag vi har och att ställa sig frågorna – hur kan man skärpa uppföljningen av skolsituationen för elever med behov av stöd? Det skriver Fredrik Malmberg, generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Många elever med funktionsnedsättning har sämre möjligheter att delta i distansundervisning. (Personen på bilden har inget samband med artikeln.)

Vem skyddar skolelevers funktionsrättigheter i coronatider?

DEBATTARTIKEL. I den rådande pandemin är det en självklarhet att åtgärder måste vidtas och att alla måste anpassa sin vardag för att minska smittspridningen. Dock måste de som fattar beslut beakta människors olika förutsättningar att anpassa sig till nya omständigheter. Elever med funktionsnedsättning kan inte plötsligt ställas utan det stöd som skolan har arbetat fram. En grupp sakkunniga med anknytning till antidiskrimineringsbyrån Malmö mot Diskriminering ställer sig kritiska till att förhastade åtgärder vidtas utan att funktionsrättigheter respekteras.

Drygt fem procent av barn och ungdomar i Sverige uppskattas ha någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Personen på bilden har inget samband med artikeln.

”Oerhört glada” att alla lärare ska få NPF-kompetens

Att lärare behöver mer kunskap om neuropsykiatriska svårigheter hos elever har varit känt länge. Nu vill regeringen ändra kraven i lärarutbildningen, så att kompetensen förbättras. – Vi är oerhört glada att regeringen tar itu med de allvarliga bristerna, säger Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.