Annons
Annons

anpassad gymnasieskola

  • ”Skapa bättre nätverk mellan gymnasiet och näringsliv”

    Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister, vill föra samtal över gränserna för att hjälpa alla elever att få bättre möjlighet till arbete efter gymnasiet. Hon vill även se över hur man kan bygga nätverk mellan näringslivet och gymnasiesärskolan. På måndagen besökte hon Angeredsgymnasiet.

  • Inga planer på att integrera särskolan

    Den rödgröna regeringen har inga planer på att slå ihop särskolan med den vanliga skolan. Det beskedet lämnar Helene Öberg (MP) som är statssekreterare hos utbildningsminister Gustav Fridolin.

  • Robotar kan bli assistenter i särskolan

    Ny teknik är hett inom särskolan. Det märks inte minst i planeringen för Särskolans rikskonferens där det kommer att handla om internet, appar – och till och med robotar som assistenter i skolan.

  • Ökat politiskt inflytande för Lunds särskoleelever

    Lunds kommun har fått bidrag för att stärka ungdomar i särskolans inflytande i den lokala demokratin. Det är Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor som fördelar 1,4 miljoner kronor till Lund, samt Botkyrka och Skövde kommun.

  • Tre unga som växer i skolan

    Olle Mathiasson har just haft en väl genomförd redovisning inför klassen, Hannah Garenberg och Erica Jönsson har varit och övat på ett musikaliskt potpurri när vi träffar de tre eleverna mellan ett par lektioner på Valjeviken. Att de trivs på skolan behöver vi inte tvivla på, även om Olle gläds åt en just väntande ledighet.

  • Fridolin lovar att titta på nytt stöd till felplacerade elever

    Utbildningsminister Gustav Fridolin tar snart ställning till vilket stöd som kan ges till ungdomar som blivit felplacerade i särskolan.
    – Jag förstår hur oerhört nedslående det måste vara för eleverna och deras anhöriga, säger Fridolin till Föräldrakraft.

  • Kommunen säger nej till Joakims skadeståndskrav

    Eslövs kommun vill inte gå med på att ersätta Joakim Wallin i Helsingborg för att han har blivit felaktigt placerad i särskola. Två argument är att det var landstinget som placerade honom där och att hela ärendet är så gammalt att det är preskriberat. Men Joakims juridiska ombud har motargument.

  • Tvillingar får ersättning för felplacering i särskola

    Det var fel att placera tvillingarna Rasmus och Robin Sjöholm i särskola, det har domstolarna slagit fast för två år sedan. Nu är det också klart att de får ersättning av Vellinge och Trelleborgs kommuner.

  • Protest mot nya fall av fastspänning i skolan

    Autism- & Aspergerförbundet protesterar mot Skolinspektionens syn på fastspänning.
    I en skrivelse till inspektionen säger förbundet att det är oacceptabelt och olagligt att spänna fast en elev vid sin stol i skolan.

  • Så kan kommunerna tvingas hjälpa elever som felplacerats

    Förslaget om rätt till utbildning för ungdomar som blivit felplacerade i särskolan ligger på utbildningsdepartementet. Det är inte bortglömt, men som mycket annat i samhället väntar förslaget i skrivande stund, i slutet av september, på vad den nya regeringen vill göra med det.