Toppstylister hjälper GIL att avslöja fördomar

Några av Sveriges främsta stylister hjälper GIL med en ny kampanj för att uppmärksamma diskrimineringen av personer med funktionsnedsättningar. Satsningen ”Fashon Don’ts” kan ses på Nordstans torg i Göteborg. – Det är uppenbart när vi talar med förbipasserande att människor inte tänker på hur vår vardag kan se ut, säger Anders Westgerd.

– Vår öl ska ta sig in i vardagsrummen och vara en del av ett ställningstagande: Ingen ska ha andra förutsättningar till jämlikhet och delaktighet enbart på grund av funktionsnedsättning

”Får du verkligen dricka öl? Bäst vi kollar med din mamma”

’- Det är rubbat att man inte tar större ställning för funktionsnedsattas rättigheter och möjligheter. Varför är det okej att det finns en grupp människor som utestängs från att delta i samhället? säger Anders Westgerd på GIL som i helgen lanserar nya ölen ”Stört Folk”.