”Stärk stödet till gymnasieelever med funktionsnedsättning”
Betydligt fler elever med funktionsnedsättning kan ta gymnasieexamen om de…
Betydligt fler elever med funktionsnedsättning kan ta gymnasieexamen om de…
DEBATTARTIKEL. Alla barn och elever har rätt att nå målen. Vi uppmanar därför alla skolhuvudmän att efterleva den skollag vi har och att ställa sig frågorna – hur kan man skärpa uppföljningen av skolsituationen för elever med behov av stöd? Det skriver Fredrik Malmberg, generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.
SPSM drar tillbaka en rapport om insatser för elever med adhd, efter hård kritik om felaktiga och gammalmodiga råd. – Fantastiskt att man valt att dra tillbaka rapporten. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, säger npf-pedagogen Joanna Lundin till tidningen Specialpedagogik.
Många elever med funktionsnedsättning får aldrig en rättvis chans i skolan. Förklaringen är att tillgängliga läromedel ofta saknas.
Hur går det i skolan för barn med funktionsnedsättning? Om det har beslutsfattarna egentligen ingen aning. Därmed är det upplagt för nya felsatsningar, menar Fredrik Malmberg.
Många elever med funktionsnedsättning får inte tillräcklig hjälp i skolan och får ofta komplettera sina studier på folkhögskola. Sedan slutet på 90-talet har andelen folkhögskole-elever med funktionsnedsättning ökat med 15 procent. Det visar en ny rapport gjord på uppdrag av Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Bara 20 procent av elever med hörselnedsättning får tillgång till kommunal hörselpedagog, samtidigt som fyra av fem klassrum har dåliga akustiska egenskaper och skolans hörteknik ofta inte fungerar som den ska. Det visar en ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Greger Bååth svarar på frågor om vad man kan ställa sig för frågor i valet av skola.
”Konsekvenserna kan bli katastrofala för våra elever.” När behoven ökar, men bidragen från staten inte hänger med, så kan konsekvensen bli att en stor grupp unga stängs ute från möjligheten till utbildning.
Stolt tradition. Sveriges folkhögskolor erbjuder en fantastisk palett av möjligheter. Men hot finns – snålare statsbidrag och trilskande kommuner utestänger många elever.