/ Greger Bååth

Greger Bååth

Sexuella övergrepp på statliga specialskolor

Sexuella övergrepp på statliga specialskolor

Sexuella övergrepp kan ha pågått under flera decennier på statlig specialskolor. Det avslöjas idag av tidningen Expressen.
Tidigare elever berättar att en lärare tvingade döva skolflickor att klä av sig nakna. Läraren jobbade kvar fram till juni 2013.

”Skolan måste vara tillgänglig för alla”

”Skolan måste vara tillgänglig för alla”

Nu ska landets skolor förbättra tillgängligheten. Och det får inte stanna vid vackra ord. SPSM lanserar en ny modell som ger snabba besked om vad som behöver åtgärdas och av vem. – Skolan måste vara tillgänglig för alla, oavsett funktionsförmåga, säger Greger Bååth.

Åtgärdsprogram kan räddas efter massiv kritik

Åtgärdsprogram kan räddas efter massiv kritik

Förslaget att slopa kravet på åtgärdsprogram för elever i behov av stöd kan stoppas.
Efter hård kritik från skolmyndigheterna säger utbildningsminister Jan Björklund att förslaget ska omarbetas.

”Skolor måste ta krafttag för att ge bättre stöd”

”Skolor måste ta krafttag för att ge bättre stöd”

Kommuner och friskolor måste ta krafttag för att förbättra undervisningen för elever med funktionsnedsättningar. Det skriver cheferna för SPSM, Ungdomsstyrelsen och Handisam i en gemensam debattartikel.

Specialskolan drar ned

Specialskolan drar ned

Antalet elever på de åtta specialskolor som drivs av statliga SPSM minskar. Nu tvingas skolmyndigheten att säga upp totalt mer än 50 medarbetare på sex av skolorna.

Din skolpeng ger dig makt

Din skolpeng ger dig makt

Redan för 20 år sedan, 1992, införde Sverige ett system som innebar att elever och föräldrar skulle kunna välja fritt bland kommunala och fristående skolor.  Finansieringen av både kommunala och fristående skolor görs via ”skolpengen”.

Greger Bååths bästa råd inför valet av gymnasielinje

Greger Bååths bästa råd inför valet av gymnasielinje

Utgå från ungdomens individuella förutsättningar och vad han eller hon själv vill. Det är det viktigaste när studierna ska fortsätta efter grundskolan, menar Greger Bååth, generaldirektör för Specialpedagogiska Skolmyndigheten.