En skola där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter
Inkluderingsivern i skolan har medfört att en del elever far illa. Istället för inkludering till varje pris behövs mindre undervisningsgrupper…
Inkluderingsivern i skolan har medfört att en del elever far illa. Istället för inkludering till varje pris behövs mindre undervisningsgrupper…
Elever med omfattande rörelsehinder får ökade möjligheter att välja utbildningar som passar deras intressen. Åtminstone är det målsättningen vid Riksgymnasiet…
Liv Johansson och Hilma Wikström, båda 18 år, blev arga på att deras småsystrar inte får lika stora möjligheter att…
När ett barn inte kan vara i skolan går det snabbt att tappa kontakt med klassen och mycket undervisning missas….
Nästan alla föräldrar till barn med NPF oroar sig för skolan. Det visar en aktuell enkät bland Riksförbundet Attentions medlemmar….
Skolstarten skapar stor oro för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autism. – Det behövs ökad kompetensen hos all…
Den 1 juli blir särvux, särskild utbildning för vuxna, en del av komvux. – Vi behöver stärka utbildningen för att vuxna med intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada, säger utbildningsminister Anna Ekström.
För unga vuxna som gått i särskolan finns inte så många möjligheter till vidare studier. På folkhögskola går det dock utmärkt att studera, både för den som saknar betyg och den som har betyg från gymnasiet eller gymnasiesärskolan.
DEBATTARTIKEL. Alla barn och elever har rätt att nå målen. Vi uppmanar därför alla skolhuvudmän att efterleva den skollag vi har och att ställa sig frågorna – hur kan man skärpa uppföljningen av skolsituationen för elever med behov av stöd? Det skriver Fredrik Malmberg, generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.
DEBATTARTIKEL. I den rådande pandemin är det en självklarhet att åtgärder måste vidtas och att alla måste anpassa sin vardag för att minska smittspridningen. Dock måste de som fattar beslut beakta människors olika förutsättningar att anpassa sig till nya omständigheter. Elever med funktionsnedsättning kan inte plötsligt ställas utan det stöd som skolan har arbetat fram. En grupp sakkunniga med anknytning till antidiskrimineringsbyrån Malmö mot Diskriminering ställer sig kritiska till att förhastade åtgärder vidtas utan att funktionsrättigheter respekteras.
Vi använder cookies på denna webbplats. Läs mer i vår data- och integritetspolicy.