Annons
Annons

assistans

Personlig assistans har sedan 1 januari 1994 inneburit en stor förbättring för många personer med omfattande funktionsnedsättningar. Det har gjort det möjligt för många att bestämma hur man vill ha hjälp och av vem. Personlig assistans gör det möjligt att leva sitt liv på det sätt som man vill. Assistansen regleras i LSS, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, och i socialförsäkringsbalken.

  • RBU kritiserar regeringens syn på assistans för barn

    RBU kritiserar regeringen skarpt för ett nytt uppdrag att utreda assistans för barn. – Regeringen tycks ha inställningen att personlig assistans kan begränsa barns möjligheter när det i själva verket är precis tvärtom, säger Agnetha Vikenger.

  • Barns självständighet – ett problem inom assistans för barn?

    Behövs en ny lag som skyddar barn med personlig assistans att utnyttjas ekonomiskt av sina föräldrar?
    Denna svåra fråga är aktuell sedan barn- och äldreminister Maria Larsson i dagarna gett Socialstyrelsen i uppdrag att göra en analys av eventuella problem.

  • Regeringen vill stoppa höga vinster och ”överutnyttjande” inom assistans

    Regeringen tillsätter idag en ny utredning för att minska kostnaderna för personlig assistans.
    Utredaren ska undersöka hur ”överutnyttjandet” av assistans kan minskas.
    Dessutom hoppas man kunna kapa assistansföretagens vinster genom att bättre anpassa ersättningen till verkliga kostnader.

  • ”Jag är fantastiskt nöjd med hur livet har blivit”

    Jonas Franksson har mycket på gång i vår. På programmet står teater, föreläsningar och opinionsbildning. Samtidigt vill han njuta av familjelivet med fru och barn hemma i Aspudden i södra Stockholm. – Men så mycket längre än ett halvår vågar jag inte planera. Det finns en ständig oro för att min assistans ska förändras drastiskt. Jag har sett hur mina vänner har drabbats.

  • ”Ett måste för att vardagen ska fungera”

    Personlig assistans är A och O för en fungerande vardag, både i skola och på fritiden. Det säger Merja Paloposki som har en son med flera funktionsnedsättningar.

  • ”Jag ville klara allt själv men det blev ohållbart”

    Hon skötte sin dotter helt på egen hand eftersom hon ville vara ”en bra mamma”. Inte förrän hon blev utbränd insåg hon att det var ohållbart.
    – Jag ångrar att vi inte sökte personlig assistans långt tidigare, säger Elisabeth Thomas idag.