Så kan du använda FN:s barnkonvention för att stödja ditt barn

Så kan du använda FN:s barnkonvention för att stödja ditt barn

Vad betyder barnkonventionen för barn med funktionsnedsättningar idag? Hur kan man som förälder använda konventionen för att skydda sitt barn? Ann-Marie Stenhammar svarar på HejaOlikas frågor om konventionen som blev lag i Sverige 1  januari 2020.

Guide: Vägar till skolnärvaro för hemmasittare

Guide: Vägar till skolnärvaro för hemmasittare

Allt fler skolor och huvudmän uppmärksammar och arbetar med insatser för att få tillbaka elever som stannar hemma från skolan, men fortfarande finns en stor och utbredd okunskap. Vi reder ut frågetecknen tillsammans med Annelie Karlsson, specialpedagog och fortbildare, och förälder till barn med omfattande skolfrånvaro.

Missnöjd med vården – hur gör jag för att byta läkare?

Missnöjd med vården – hur gör jag för att byta läkare?

HITTA RÄTT I VÅRDEN. Vi har dagligen kontakt med skadade eller sjuka klienter. De är spridda över hela Sverige. Vi ser att det är stor skillnad på vilken vård man får beroende på var i landet man bor, vem man är och vilken läkare man träffar. Det skriver Marie Nilsson, AJ Personskador. I den här artikeln tipsar hon om vad man själv kan göra för att få bättre hjälp inom vården.

Vilse i hjälpmedelsdjungeln?

Vilse i hjälpmedelsdjungeln?

Hur hittar man rätt i djungeln av hjälpmedel? Vad kan man få förskrivet utan kostnad? Och vad gör man om det hjälpmedel man önskar inte erbjuds? I den här guiden beskriver vi hur systemet fungerar idag.

Etik i vården: När livet inte kan tas för givet

Etik i vården: När livet inte kan tas för givet

Många barn och unga med komplexa funktionsnedsättningar lever med livshotande tillstånd. Här berättar Barbro Westerberg, överläkare i barnneurologi och habilitering, om vilka etiska frågor man som läkare behöver ta ställning till när livet inte kan tas för givet.

Vägen till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning

Vägen till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning

Att få känna att jag gör nytta, klarar mig själv på de pengar jag tjänar och att jag kan påverka min situation är viktiga pusselbitar för det egna välbefinnandet. Men många gånger sätter samhället käppar i hjulen när människor med funktionsnedsättning vill arbeta, särskilt om jag har utvecklingsstörning. I vår guide med funktionshinderforskaren Jens Ineland tar vi reda på varför.

GUIDE: Att leka är livsviktigt!

GUIDE: Att leka är livsviktigt!

Många barn med funktionsnedsättning behöver stöd för att kunna leka. Hur kan vi främja barnets möjligheter till lek och varför är leken så viktig för hälsan? Vi frågade arbetsterapeuten Pia Winnberg-Lindqvist som med­verkar i en ny högaktuell bok om arbetsterapi för barn och ungdomar.