”Mobilen är ett omistligt hjälpmedel i skolan”

”Mobilen är ett omistligt hjälpmedel i skolan”

Mobilen är ett omistligt hjälpmedel för många elever. Därför vore det oövertänkt att införa förbud mot mobiltelefoner i skolan.
Dyslexiförbundet FMLS underkänner förslaget från utredaren Metta Fjelkner, ett förslag som utbildningsminister Jan Björklund uttalat sig positivt om.

Nu kan arbetsminnet tränas på iPad

Nu kan arbetsminnet tränas på iPad

Nu blir det enklare att träna arbetsminnet. I höst kommer Robomemo och de andra Cogmed-produkterna för minnesträning i app-versioner för iPad.

Alltid full fart för Emma – tack vare hjälpmedlen

Alltid full fart för Emma – tack vare hjälpmedlen

För två år cyklade Emma och Robert runt på Leva & Fungera med en egenutvecklad cykel. Den blev en succé direkt. Men vägen från idé till produktion är lång. Inte förrän nu har planerna blivit konkreta hos cykeltillverkaren.

Protest mot att hjälpmedel klassas som fusk på högskoleprovet

Protest mot att hjälpmedel klassas som fusk på högskoleprovet

Högskoleprovet har blivit mer rättvist men har fortfarande begränsningar för personer med synnedsättning. Det anser Synskadades riksförbund och Unga synskadade som framför kritiken i ett öppet brev till Universitets- och högskolerådet.

Ögonstyrning ger självförtroende

Ögonstyrning ger självförtroende

Victor Kaiser, 16 år, går första året på Mediaprogrammet på Riksgymnasiet i Skärholmen i Stockholm. Han har en cp-skada vilket gör att han förutom rörelsefunktionsnedsättningen även har svårt att tala. För fyra år sedan testade Victor My Tobii P10 som är en dator med ögonstyrning.

Lång väntan på skolböcker och hjälpmedel

Lång väntan på skolböcker och hjälpmedel

Böcker som kommer för sent, långa väntetider på att få hjälpmedel lagade och prov som inte är anpassade.
Så ser situationen ut för många skolelever som har synskada. Nu kräver Synskadades Riksförbund att utbildningsminister Jan Björklund tar itu med problemen.

Prylen som får eleverna att älska skolan

Prylen som får eleverna att älska skolan

När hon såg sin autistiske sons inre motivation väckas av en iPad, förstod hon att den hade enorm potential. Nu är Jessica Paulsson projektledare för ett iPad-projekt på Sandbergska skolan i Upplands Väsby. Här använder hon talsyntes i undervisningen, inte bara till elever med läs- och skrivsvårigheter, utan till alla.