Därför måste assistansföretag veta vad man gör på sociala medier | HejaOlika

Därför måste assistansföretag veta vad man gör på sociala medier

Magnus Teander

Magnus Teander.

Magnus Teander hjälper dig att använda sociala medier i marknadsföringen, möt honom på ”Kompetensdagar LSS”

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Etac

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för durewall.se

MARKNADSFÖRING PÅ SOCIALA MEDIER. Fallgroparna är många för assistansföretag på sociala medier. Det är lätt att slösa med både tid och pengar. Ännu värre är att man kan trigga missnöjesdrev som man helt kan förlora kontrollen över. Samtidigt ger internet stora möjligheter att utveckla och växa.

Magnus Teander, marknadsföringskonsult på Identitet Teander Kommunikation AB, tipsar här om hur man lyckas med sin marknadsföring på sociala medier och undviker några av de jobbigaste misstagen.

Du möter honom som föreläsare och workshop-ansvarig på Kompetensdagar LSS i Malmö den 5-6 november 2019.

Men redan nu bjuder han på en massa tips för dig som vill använda sociala medier i marknadsföringen.

Alla använder ju sociala medier, måste man verkligen som företagare gå en kurs för att använda Facebook på rätt sätt?

Idag kan man själv lära sig mycket via sökningar på webben och Youtube-filmer till exempel. Fördelarna med att gå en kurs är att man snabbt får kunskaper som andra samlat på sig, och kan mer direkt få svar på sina frågor. Man sparar tid, får bra tips på hur man ska göra för att få bäst möjliga effekt av sin marknadsföring, och – kanske viktigast – slipper göra jobbiga misstag som andra redan gjort.

Kan du ge exempel på fallgropar om man satsar på att marknadsföra sig på sociala medier utan att ha koll?

Ett vanligt misstag är att man behandlar sociala medier som mer traditionella kanaler, som e-post eller tidningsannonsering. Det kan vara att man svarar på ett alltför opersonligt eller oföljsamt sätt på frågor i företagets flöden, vilket kan dra igång missnöjesdrev som man förlorar kontrollen över.

Det kan också vara att man arbetar fram en annons i sociala medier på samma sätt som man gör en tidningsannons, och missar att aktivt optimera annonsen för att få ett överlägset bättre resultat till lägre kostnad.

Vad är viktigast; en rejäl annonsbudget eller innehållet?

Med ett dåligt innehåll får du få som konverterar – det vill säga gör det du vill, till exempel besöker din webbplats. Om din budget är alltför liten kommer du inte synas mot tillräckligt många för att nå ditt mål. Så det gäller att hitta balansen. Med ett dåligt innehåll riskerar du dessutom att förtroendet för ditt varumärke eller företag påverkas negativt, vilket på sikt kan bli kostsamt.

På vilka områden tror du att företag som erbjuder personlig assistans och omsorg kan ha mest nytta av sociala medier? Som att bygga varumärke, hitta kunder, rekrytera, påverka opinionen…

Du kan uppnå alla de målen, men du kan inte göra det hur som helst, och genom vilka sociala medier som helst.

Se sociala medier som en del av din kanalmix när du försöker uppnå ditt mål. Överväg hur mottagliga de som använder sociala medier är för det du vill uppnå. De är många, men de är inte på sociala medier för att lyssna på dig, de har en annan agenda vilket gör det nödvändigt att du närmar dig dem på ett sätt som de uppskattar.

Sociala medier är inte heller en enda sorts kanal. Instagram är något helt annat än Facebook, som inte fungerar som LinkedIn, eller Twitter. Tänk på att användarna av varje kanal själva bestämmer vad du bäst kan lyckas nå dem med, det gör inte du.

Säg att du vill bygga ditt varumärke. Då måste du först ha bestämt dig för vilket specifikt affärsmål du vill uppnå, välja hur du ska uttrycka det och vilka kanaler som passar bäst för det.

Ett exempel: du vill att vårdnadshavare (till barn med funktionsvariationer) som lägger stor vikt vid juridiska frågor inom assistans ska se er som experten på området. Du har en begränsad budget, men din personal är motiverad och har tidsresurser att sätta av. Istället för att lägga allt fokus på att synas överallt, begränsa var du får dem medvetna om möjligheten (det vill säga var du annonserar), bygg deras förtroende, få dem att lyssna, erbjud dem ett mervärde och led dem vidare därifrån till att se er som det självklara valet, och att tipsa andra om er. Vilka sociala kanaler skulle passa för det här? Jag skulle säga Facebook, det har vad du behöver för att uppfylla större delen av köpprocessen ovan, och har potentialen att ge dig stor effekt över lång tid om du hanterar det rätt.

Kan du ge exempel på vad man kan man klara själv inom företaget, och vad behöver man ta experthjälp med?

Du behöver skapa ett team med dina externa experter där ni tillsammans skapar så stor effektivitet som möjligt. Respektera och dra nytta av era respektive styrkor. Du kan ditt yrke och har antagligen mer kunskaper om vad dina kunder behöver än någon annan.

De externa experterna ska komplettera dig, fungera som bollplank och avlasta dig när du inte hinner. Men deras roll ska inte vara att ersätta dig och dina kunskaper, ni måste lyssna på varandra. Först då blir det riktigt bra.

Kan du exempelvis skriva är det en väldigt bra idé att göra det själv, men klokt att ta hjälp med att vässa resultatet så det får så stor effekt som möjligt. Eller ta hjälp med att redan innan du börjar skriva mejsla ut en tonalitet, det vill säga den ton du vill ha i allt du skriver så det fungerar bra i dina kanaler.

Vad är det viktigaste man lär sig på er workshop på Kompetensdagarna i november?

Det viktigaste blir att tänka rätt och kritiskt kring sin närvaro i sociala medier så det faktiskt ger effekt. Det är lika viktigt där som överallt annars att se helheten, och göra rätt val utifrån ditt företags förmåga, affärsmål, målgrupperna du vill påverka och vad sociala medier kan tillföra till din affär.

Läs mer om konferensen på den nya webbsajten Kompetens för dig:
kompetensfordig.se/kompetensdagar

Publicerad:
2019-09-24

Av: Valter Bengtsson

Nyckelord:
Kompetensdagar LSS, assistansföretag, marknadsföring, sociala medier


ANNONS

Annons för Särnmark

ANNONS

Annons för LSS-skolan

ANNONS

Annons för Humana

ANNONS

Annons för Krisberedskap för personer med funktionsnedsättningar

ANNONS

Annons för CJ Advokatbyrå

ANNONS

Annons för tillganglighetsguide.se

ANNONS

Annons för durewall.se

ANNONS

Annons för Etac

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste nytt. Helt gratis.
Direkt till din mejlbox
en gång per vecka.

STÄNG
Skip to content